Σάββατο, 26 Φεβρουαρίου 2011

ΗΛΙΑΣ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ

                           
                                    
                    Με τον Ηλία γνωριστήκαμε πριν περίπου 35 χρόνια σαν πρωτοετείς φοιτητές του Φυσικού τμήματος της Φυσικομαθηματικής Σχολής της Αθήνας. Σήμερα ο Ηλίας εργάζεται σαν υπεύθυνος του ΕΚΦΕ Ηλείας. Στα χρόνια που υπηρετεί στο Δημόσιο, η προσφορά του είναι ανεκτίμητη τόσο που νοιώθω την ανάγκη να αναφερθώ στα τόσα που έχει επιτύχει (βραβεία, εργασίες,  συγγραφή άρθρων και βιβλίων κ.λ.π). Έτσι λοιπόν:
              Απέσπασε το 1ο βραβείο στους Πανελλήνιους αγώνες κατασκευών και πειραμάτων Φυσικής (Αθήνα , 1-2 Μαρτίου 2002) για την εργασία του με τίτλο "Γραμμικό ελαστικό μέσο για τη μελέτη των κυματικών φαινομένων ". Τους αγώνες διοργάνωσε η Ελληνική Συντονιστική Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Προγράμματος (CERN,ESA,ESO) «Η Φυσική στο Προσκήνιο 2» σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Φυσικών και το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (εγκύκλιος ΥΠΕΠΘ με αριθμ. πρωτ.Γ2/5918/2-11-2001). Οι βραβευθέντες 22 χωρών της Ευρώπης που συμμετείχαν στο πρόγραμμα αυτό, συναντήθηκαν στο Νορντβάϊκ της Ολλανδίας (2-6 Απριλίου 2002) όπου και εκεί η συσκευή του βραβεύτηκε σαν μία  από τις 10 καλύτερες εργασίες. Η βραβευμένη συσκευή δημοσιεύτηκε στο περιοδικό CERN COURIER (τόμος 42, αριθμός 6, Ιούλιος-Αύγουστος 2002, σελ.31), το οποίο είναι διεθνές περιοδικό για τη Φυσική υψηλών ενεργειών.
                Βραβεύτηκε στους Πανελλήνιους αγώνες κατασκευών και πειραμάτων Φυσικής για την εργασία του «Προσεγγίζοντας την φυσιολογική λειτουργία του ανθρώπινου αυτιού» (Αθήνα, 19-20/9/2003). Τους αγώνες διοργάνωσε η Ελληνική Συντονιστική Επιτροπή του προγράμματος «Φυσική στο προσκήνιο 3» υπό την αιγίδα του ΥΠΕΠΘ (εγκύκλιος  Γ2/23817/6-3-2003). Οι βραβευθέντες 25 χωρών της Ευρώπης που συμμετείχαν στο πρόγραμμα αυτό, συναντήθηκαν στο Νορντβάϊκ της Ολλανδίας (8-15/11/2003), όπου απέσπασε το 1ο Μεγάλο Πανευρωπαϊκό  Βραβείο διδασκαλίας Φυσικών Επιστημών . Οι φορείς του προγράμματος είναι οι 7 Ευρωπαϊκοί διακρατικοί ερευνητικοί οργανισμοί CERN, EFDA, EMBL, ESA, ESO, ESRF και ILL που υποστηρίζονται απ’την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. 
                   Πήρε το βραβείο « Μάγοι της Επιστήμης 2009 » για το πείραμα «Φως στο τούνελ του ματιού» στο διαγωνισμό επιστημονικού πειράματος «Μάγοι της Επιστήμης» που διοργανώθηκε από το CAID – Science and Sosiety Centre-  σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ευγενίδου, στην Αθήνα στις 14 και 15 Φεβρουαρίου 2009.
                Βραβεύτηκε στους 6ους Πανελλήνιους αγώνες κατασκευών και πειραμάτων Φυσικών επιστημών για την εργασία του με τίτλο «Από το ουράνιο τόξο στη Χημεία των χρωμάτων ». Οι αγώνες έγιναν στο ΕΚΦΕ Αιγάλεω στις 15 και 16 Οκτωβρίου 2010 και διοργανώθηκαν από το ΕΚΦΕ Αιγάλεω και την Ελληνική συντονιστική επιτροπή του Ευρωπαϊκού προγράμματος « Οι Φυσικές Επιστήμες στο Προσκήνιο – Ευρώπη »(Science on Stage- Europe ) υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, δια βίου μάθησης και θρησκευμάτων.   Οι βραβευθέντες 27 χωρών του προγράμματος θα συναντηθούν στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό στις 16-19 Απριλίου 2011 στη Κοπεγχάγη ( Δανία ).
                  Το ευρωπαϊκό περιοδικό «Science in school» στο τεύχος 16, φθινόπωρο 2010, σελίδα 27 ,  δημοσίευσε άρθρο του με τίτλο « Microscale chemistry : experiments for schools » . Επίσης στο τεύχος 17,  χειμώνας  2010,  σελίδα 23,  δημοσίευσε άρθρο  με τίτλο « Going ballistic: modeling the trajectories of projectiles » στο οποίο ήταν ο ένας εκ των δύο συγγραφέων.
                Είναι μέλος της συγγραφικής ομάδας του πακέτου βιβλίων «Φυσική Γενικής Παιδείας, Α’, Β’, Γ’ τάξης Ενιαίου Λυκείου», Ο.Ε.Δ.Β, 1999 στα πλαίσια του πολλαπλού βιβλίου.   Το πακέτο αυτό έχει εγκριθεί από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και απεστάλη στα σχολεία, προκειμένου να τεθεί στη διαδικασία επιλογής μαζί με τα βιβλία των άλλων συγγραφικών ομάδων.  
                 Στον Ηλία (...της Ηλείας) λοιπόν εύχομαι ολόψυχα να είναι πάντα καλά και πάντα να μας χαρίζει διεθνείς διακρίσεις και να μας πλουτίζει με τις γνώσεις και την προσφορά του.
                 Στο σημείο αυτό θεωρώ επίσης υποχρέωσή μου να αναφέρω ότι οι περισσότεροι από τους προαναφερθέντες διαγωνισμούς πραγματοποιήθηκαν χάρι και στις άοκνες και συνεχείς προσπάθειες της υπευθύνου του ΕΚΦΕ Αιγάλεω, Ευγενίας Τσιτοπούλου- Χριστοδουλίδη. Όπως επίσης και του καθηγητή του ΕΜΠ Νικόλαου Τράκα καθώς και των υπολοίπων μελών της επιτροπής του προγράμματος Physics on Stage. Περισσότερες πληροφορίες:



                  Επίσης:

                  Στο Physics on Stage 3 Festival ESTEC  (Ολλανδία), 8-15 Νοεμβρίου 2003, εκτός του πρώτου βραβείου που απέσπασε ο Ηλίας:                 
                 
                 Ο φυσικός Διονύσιος Καρούνιας, από το 6ο Ενιαίο Λύκειο   Καλαμάτας (συνεργάτης του ΕΚΦΕ Μεσσηνίας),κέρδισε το δεύτερο από τα 7 βραβεία πρωτοποριακού εκπαιδευτικού υλικού για την δημιουργία του με πολυμέσα "Ο Αλέξανδρος ταξιδεύει και συλλογίζεται ..."

       Το Ελληνικό περίπτερο στην έκθεση των κατασκευών απέσπασε το τρίτο βραβείο για την συνολική του παρουσία στο Φεστιβάλ. Το βραβείο παρέλαβε, ως εκπρόσωπος της Ελληνικής αποστολής, η φυσικός Ευγενία Τσιτοπούλου-Χριστοδουλίδη, υπεύθυνη του ΕΚΦΕ Αιγάλεω και Συντονίστρια της Ελληνικής Επιτροπής του προγράμματος.






          Φωτογραφίες:   http://www.physics.ntua.gr/POS/POS3/ESTEC_2003.html

Τετάρτη, 23 Φεβρουαρίου 2011

O FERMAT Ο SNELL ΚΑΙ ...Ο FEYNMAN (QED)




          - Kαι πως κύριε  «γνωρίζει» το φως ποια είναι η συντομότερη διαδρομή και την ακολουθεί; Όταν (εμείς) γνωρίζουμε το αρχικό και το τελικό σημείο της τροχιάς, μπορούμε να υπολογίσουμε και να βρούμε τη διαδρομή που επαληθεύει την αρχή του Fermat. Όταν όμως το φως ξεκινάει από κάποιο σημείο Α (ας πούμε στον αέρα) κινούμενο προς κάποιο σημείο Β (ας πούμε στο νερό) πως γνωρίζει ποια είναι η συντομότερη διαδρομή και την ακολουθεί;

Για τη συνέχεια του άρθρου..................................................................ΕΔΩ

Ο ενδιαφερόμενος αναγνώστης παραπέμπεται επίσης στην ανάρτηση:
http://users.sch.gr/kassetas/zzzzzzzzOpticsFerrmat.htm
του Ανδρέα Κασσέτα         (  http://users.sch.gr/kassetas/)



http://www.wolfram-stanek.de/relativistic_quantum_electrodynamics.GIF

Σάββατο, 19 Φεβρουαρίου 2011

ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΟΛΛΑ ΣΥΜΠΑΝΤΑ; ΝΑΙ ΑΠΑΝΤΑ Ο ROBERT JAFFE, ΦΥΣΙΚΟΣ ΤΟΥ Μ.Ι.Τ. (ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ Physis4u) [Are We One of Many Universes? MIT Physicist Says "Yes"]

           Σύμφωνα με τον Alan H. Guth (1947-, Αμερικανός θεωρητικός φυσικός και κοσμολόγος, καθηγητής στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασσαχουσέτης-M.I.T.-, δημιουργός της θεωρίας του πληθωρισμού για το Σύμπαν), δημιουργούνται συνεχώς "νέα σύμπαντα" ("σύμπαντα τσέπης" όπως αποκαλούνται), τα οποία όμως παραμένουν αθέατα από το δικό μας σύμπαν.



http://www.streaming-madness.net/wp-content/uploads/2010/01/225px-AlanGuthCambridge.jpg

Στη Σύγχρονη κοσμολογία λοιπόν υπάρχει και η άποψη ότι το σύμπαν μας μπορεί να είναι απλά ένα από τα πολλά σύμπαντα μέσα στο πολυσύμπαν. Είμαστε λοιπόν ένα από τα πολλά σύμπαντα; Σύμφωνα με τον θεωρητικό φυσικό του M.I.T. και πρώην διευθυντή του κέντρου θεωρητικής φυσικής του M.I.T, καθηγητή (Jane and Otto Morningstar Professor of Physics)  Robert Jaffe (1946-), η απάντηση είνα καταφατική.....


                    http://web.mit.edu/physics/images/faculty/jaffe_photo-02.jpg

Διαβάστε το σχετικό άρθρο στο  physics4u, πατώντας .................ΕΔΩ

Read it in English .......................................................................... HERE

Τρίτη, 15 Φεβρουαρίου 2011

ΟΞΕΑ-ΒΑΣΕΙΣ (Χημεία Γ' Γυμνασίου)

      Για το μάθημα της Χημείας και συγκεκριμμένα για τα οξέα που μελετάμε τώρα και για τις βάσεις που θα μελετήσουμε λίγο αργότερα, σας προτείνω να "πειραματισθείτε" με την παρακάτω πολύ ενδιαφέρουσα προσομοίωση από το project PhET του Πανεπιστημίου του Colorado.

                                             ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ ΟΞΕΩΝ - ΒΑΣΕΩΝ

Επίσης (από το PhET και πάλι) μπορείτε να δείτε  το pH διαφόρων διαλυμάτων , με την βοήθεια της  πολύ όμορφης προσομοίωσης:

                                                        ΚΛΙΜΑΚΑ pH

Δείτε πως αλλάζει το pH όταν προσθέτουμε νερό. Μην ασχοληθείτε με τις "συγκεντρώσεις", τον "αριθμό γραμμομορίων" και την "αναλογία ιόντων", αφορούν μεγαλύτερους μαθητές (Λύκειο).

Μπορείτε να τρέξετε τις εφαρμογές πατώντας το Run now , ή να τις κατεβάσετε στον υπολογιστή σας πατώντας το Download.
Στην αντίστοιχη ιστοσελίδα, θα βρείτε και την Ελληνική μετάφραση των προσομοιώσεων (για όσους δεν τα πάνε και πολύ καλά με τα Αγγλικά).

                          ΚΑΛΗ (ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ) ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ

Δευτέρα, 14 Φεβρουαρίου 2011

ΕΛΑΤΗΡΙΑ - ΕΚΚΡΕΜΕΣ (Για μαθητές της Γ' γυμνασίου)

          Μια και στη Φυσική της Γ' γυμνασίου, εξετάζουμε αυτό τον καιρό τις ταλαντώσεις, δείτε τις παρακάτω πολύ όμορφες προσομοιώσεις, που αφορούν την ταλάντωση ελατηρίου - μάζας και απλού εκκρεμούς, από το πανεπιστήμιο του Colorado (PhET , Physics Education Technology).
                                 
                                                           ΕΛΑΤΗΡΙΟ-ΜΑΖΑ

                                                               ΕΚΚΡΕΜΕΣ

  Μπορείτε να τρέξετε τις εφαρμογές πατώντας το Run now , ή να τις κατεβάσετε στον υπολογιστή σας πατώντας το Download.
Στην αντίστοιχη ιστοσελίδα, θα βρείτε και την Ελληνική μετάφραση των προσομοιώσεων (για όσους δεν τα πάνε και πολύ καλά με τα Αγγλικά).

                                            ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (ΕΚΚΡΕΜΕΣ)

Σάββατο, 12 Φεβρουαρίου 2011

ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ-ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ

        Διαβάστε το καταπληκτικό άρθρο του Ν. Λυγερού, με τον τίτλο:                                                        Η αμφισβήτηση της Αριστοτελικής δυναμικής από τον Αρχιμήδη

Ο ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ (ARCHIMEDES)

             Με αφορμή τη διδασκαλία, στη Φυσική της Β' Γυμνασίου, του κεφάλαιου της άνωσης και της αρχής του Αρχιμήδη, παραθέτω λίγα στοιχεία που αφορούν τη ζωή και το έργο του μεγάλου αυτού Έλληνα σοφού.



           Ο Αρχιμήδης (287 πΧ. - 212 πΧ.) ήταν ένας από τους μεγαλύτερους μαθηματικούς, φυσικούς, μηχανικούς και εφευρέτες της αρχαιότητας. Ήταν γυιος του αστρονόμου Φειδία και συγγενής του βασιλιά (τυράννου) των Συρακουσών Ιέρωνα του Α΄. (Μάλιστα στον υιό του Ιέρωνα ο Αρχιμήδης αφιέρωσε το σπουδαιότατο σύγγραμμά του “Ψαμμίτης”). Από τον πατέρα του Φειδία, όπως ο ίδιος ο Αρχιμήδης αναφέρει, διδάχθηκε την Αστρονομία.

                           Από το:        http://www.geocities.com/texnologia4...troxalies.html
 

         Γεννήθηκε, έζησε και πέθανε στις Συρακούσες, την σπουδαία αυτή Ελληνική αποικία της Σικελίας. Ο Αρχιμήδης είναι κυρίως γνωστός από το γεγονός ότι καθώς πλενόταν ανακάλυψε την αρχή της άνωσης ( που σήμερα είναι γνωστή σαν αρχή του Αρχιμήδη στην υδροστατική), οπότε και πετάχτηκε από την μπανιέρα του και άρχισε να τρέχει γυμνός στους δρόμους φωνάζοντας “Εύρηκα”. 



                          http://personal.maths.surrey.ac.uk/st/H.Bruin/image/archimedes_bath.jpg

              Παράλληλα όμως ήταν ευφυέστατος μαθηματικός και φυσικός   και ικανότατος μηχανικός και εφευρέτης. Στη φυσική και την μηχανική μελέτησε διεξοδικά τις τροχαλίες και τους μοχλούς. Όταν ανακάλυψε την τεράστια δύναμη των μοχλών είπε το περίφημο: “Δος μοι πα στω και ταν γαν κινάσω” (Δώσε μου ένα σημείο να στηριχθώ και θα κινήσω τη Γη).


                    http://www.truongdinh.edu.vn/forum/uploads/images/2010/khoai_nuong/2010/6    /27/truongdinhi_Attachments_archimedesAutosave_13525188.jpg



        Κατασκεύασε διάφορες μηχανές, ένα τύπο πολύσπαστου, ενώ εφηύρε και τον “ατέρμονα κοχλία”, με την βοήθεια του οποίου κατασκεύασε μια αντλητική μηχανή. Λέγεται ότι κατά την πολιορκία των Συρακουσών πυρπόλησε το ρωμαϊκό στόλο, συγκεντρώνοντας πάνω στα πλοία τις ακτίνες του Ήλιου, χρησιμοποιώντας παραβολικά κάτοπτρα.


                                              http://www.phorum.gr/viewtopic.php?t=185672

             Όταν τελικά οι Ρωμαίοι μπήκαν στην πόλη, ο στρατηγός Μάρκελλος είχε δώσει εντολή στους στρατιώτες του να μην πειράξουν τον Αρχιμήδη και το σπίτι του. Ένας Ρωμαίος οπλίτης βρήκε το μεγάλο σοφό στον κήπο του σπιτιού του να χαράζει γεωμετρικά σχήματα, βυθισμένος στις σκέψεις του. “Μη μου τους κύκλους τάραττε” πρόλαβε να πει ο Αρχιμήδης. Ο άξεστος όμως στρατιώτης, μη γνωρίζοντας ποιον είχε μπροστά του, τον σκότωσε με το ξίφος του.




                                      http://www.asda.gr/g14per/ekdoseis/math2000/arximid9.jpg


                         http://personal.maths.surrey.ac.uk/st/H.Bruin/image/archimedes_grave.jpg


 








        Ο Αρχιμήδης επίσης γνώριζε να κατασκευάζει τη λύση ειδικών τριτοβάθμιων προβλημάτων, και μεταξύ αυτών και του Δηλίου Προβλήματος. Τις λύσεις αυτές τις έδινε με την τομή δύο κωνικών (Ευτόκιος). Μοναδική είναι η προσφορά του στην ανώτερη μετρική Γεωμετρία. Συγκεκριμένα έκφρασε τους όγκους στερεών εκ περιστροφής κωνικών εφαρμόζοντας “απειροστικές” μεθόδους ανάλυσης των στερεών αυτών. 
 
Από: 

Δείτε επίσης:
Αρχαίοι Έλληνες Μαθηματικοί, (http://www.telemath.gr/mathematical_ancient_times/ancient_greek_mathematicians/greeks.php)


           Με μια σειρά από εξαιρετικές (για τη μέθοδό τους, την πρωτοτυπία τους και τα αποτελέσματά τους) μελέτες κατάφερε να υπολογίσει το εμβαδόν του κύκλου, της έλλειψης και της παραβολής, το εμβαδόν της επιφάνειας κυλίνδρου, κώνου και σφαίρας, καθώς και τον όγκο των προαναφερθέντων στερεών σωμάτων. Απέδειξε ότι μια σφαίρα έχει όγκο ίσο με τα 2/3 του όγκου του κυλίνρου, στον οποίο είναι εγγεγραμμένη. Επίσης ότι και η επιφάνεια της σφαίρας ισούται με τα 2/3 της επιφάνειας του περιγεγραμμένου κυλίνδρου (του κυλίνδρου που την περιβάλλει και στον οποίο η σφαίρα είναι εγεγραμμένη).


     
           
              Η εικόνα ενός κυλίνδρου με την εγγεγραμμένη σφαίρα χαράκηκε στον τάφο του Αρχιμήδη, αφού ο ίδιος είχε εκφράσει αυτή την επιθυμία, θεωρώντας την απόδειξή του αυτή ως ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματά του.

            To 1965 ένας εκσκαφέας σκάβοντας για τη θεμελίωση ενός νέου ξενοδοχείου στις Συρακούσες, σήκωσε μία ταφόπετρα με σκαλισμένο πάνω της το σχήμα μιας σφαίρας εγγεγραμμένης σε κύλινδρο . Έτσι ανακαλύφτηκε ο τάφος του Αρχιμήδη. ( Από την Βικιπαίδεια )


                                  ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΗΔΗ ΠΟΥ ΔΙΑΣΩΘΗΚΑΝ:
                                                       ( Από την Βικιπαίδεια )
  • Περί σφαίρας και κυλίνδρου" Βιβλίο α' και β'
  • "Κύκλου μέτρησις" Σώζονται τρία θεωρήματα.
  • "Περί κωνοειδέων και σφαιροειδέων" (32 θεωρήματα, 1 πόρισμα)
  • "Περί ελίκων" (28 θεωρήματα, 6 πορίσματα)
  • "Περί επιπέδων ισορροπιών ή κέντρα βαρών επιπέδων ή Μηχανικά" Βιβλ. α' και β'.
  • "Βιβλίο λημμάτων"
  • "Πρόβλημα Βοεικόν"
  • "Κατασκευή πλευράς του περιγραφομένου εις κύκλο επταγώνου"
  • "Ωρολόγιον Αρχιμήδους" (Σώζεται στα αραβικά)
  • "Περί κύκλων εφαπτομένων αλλήλων"
  • "Αρχαί της Γεωμετρίας"
  • "Τετραγωνισμός παραβολής"
Πρόσφατα (2006) διαβάστηκαν από το Παλίμψηστο του Αρχιμήδη αποσπάσματα από τα έργα που διασώθηκαν σε αυτό:


                                    ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΔΙΑΣΩΘΕΙ
                                                    ( Από την Βικιπαίδεια )
  • "Αριθμητικά"
  • "Βαρουλκός, Υδροσκοπίαι, Πνευματική"
  • "Επισίδια Βιβλία" (Μάλλον περί στατιστικής - Τζέτζης)
  • "Περί τριγώνων"
  • "Περί τετραπλεύρου"
  • "Περί ζευγών"
  • "Περί 13 ημικανονικών πολυέδρων"
  • "Ισοπεριμετικά"
  • "Ισορροπίαι"
  • "Καύσις δια κατόπτρων" (επ΄ αυτού έγινε επιτυχές πείραμα στο Ν.Σ.)
  • "Περί Αρχιτεκτονικής"
  • "Περί βαρύτητος και ελαφρότητος (Πυκνόμετρα - Αραιόμετρ
  • "Περί δρομομέτρων" (Οδόμετρα πλοίων)
  • "Περί κέντρου Βάρους ή Κεντροβαρικά"
  • "Κατοπρικά"
  • "Περί παραλλήλων γραμμών"
  • "Περί κοίλων και παραβολικών κατόπτρων"
  • "Προοπτική"
  • "Στοιχεία μηχανικών"
  • "Πλινθίδες και Κύλινδροι"
  • "Στοιχεία επί των στηρίξεων"
  • "Σφαιροποιΐα"



                                                ΕΦΕΥΡΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΗΔΗ
                                                         ( Από την Βικιπαίδεια )
  • "Αραιόμετρο - Πυκνόμετρο"
  • "Αστρονομική συσκευή"
  • "Βαρουλκός"
  • "Γερανοί" (Αρπάγες)
  • "Καταπέλτες"
  • "Κάτοπτρα"
  • "Κοχλίας ή έλιξ"
  • "Οδόμετρο (δρομόμετρο)"
  • "Πλανητάριον (σφαίρα)
  • "Πολύσπαστον" (Βαρούλκο), "τρίσπαστο"
  • "Σίφων"
  • "Οστομάχιον" (επιτραπέζιο παιγνίδι το πρώτο παζλ)
  • "Χαριστίων" (μοχλός)
  • "Ωρολόγιο υδραυλικό"
           ΜΝΗΜΟΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟ π ΜΕ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΑΡΧΙΜΗΔΗ



                                                                         ΓΑΛΛΙΚΑ:





Que j’aime à faire apprendre ce nombre utile aux sages!
Immortel Archimède antique, ingénieur,
Qui de ton jugement peut sonder la valeur?
Pour moi ton problème eut de pareils avantages.



                                                                          
                                                                         ΙΤΑΛΙΚΑ:


  
Che n’ ebbe d’ utile Archimede da ustori vetri sua somma scoperta?

ΑΝΑΦΟΡΕΣ:

Πέμπτη, 10 Φεβρουαρίου 2011

Πειράματα με μικροκύματα

                Πως μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς ένα φούρνο μικροκυμάτων για "εκπαιδευτικούς" σκοπούς; Δείτε μια σειρά από (διασκεδαστικά) πειράματα με μικροκυματικό φούρνο που θα μπορούσαν να γίνουν στην τάξη, στο πολύ ωραίο site: Science in school και στην ακόλουθη  ιστοσελίδα:

Σύντομη ιστορία της οπτικής




          http://www.sciencephoto.com/image/152212/large/C0089526-Newton_s_Opticks_with_colour_Spectrum-SPL.jpg



            Η Οπτική είναι ο κλάδος της Φυσικής που μελετά το φως, δηλαδή τον τρόπο διάδοσής του, τις "ιδιότητές" του και την συμπεριφορά του κατά την αλληλεπίδρασή του με την ύλη. Ασχολείται επίσης με την κατασκευή συσκευών και διατάξεων που χρησιμοποιούν ή ανιχνεύουν το φως.
           Από την εποχή λοιπόν που ο Ευκλείδης (στην Οπτική του) διατύπωνε την άποψη ότι το φως διαδίδεται ευθύγραμμα και ότι το μάτι μας στέλνει ακτίνες στο υπό παρατήρηση αντικείμενο (3ος αιώνας πΧ.), μέχρι τις μέρες μας με τα lasers και το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble σε τροχιά γύρω από τη Γη, πολλές είναι οι ανακαλύψεις (θεωρητικές και πειραματικές) που έγιναν στο σπουδαίο αυτό κομμάτι της Φυσικής, που λέγεται Οπτική.
           Δείτε (σε μετάφραση από Αγγλικό κείμενο) μια συνοπτική ιστορία της Οπτικής..................................................................................................ΕΔΩ



 http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQpK0q4tBj9HjknFwGAHniLhOCrCxekMqXyei-9Si8SJn7M5yaEqQ

Δευτέρα, 7 Φεβρουαρίου 2011

Ο μύθος της αρχής του χρόνου - του Gabriele Veneziano (στο Physics4u)

   ....Ήταν η στιγμή της μεγάλης έκρηξης (Βig Bang) η αρχή του χρόνου (και του χώρου) ή μήπως όχι; Έχει νόημα να ρωτάμε τι υπήρχε πριν το Βig Bang ή κάτι τέτοιο είναι σαν να ρωτάμε τι υπάρχει βορειότερα από το βόρειο πόλο; (όπως λέει ο Stephen Hawking).
       Σύμφωνα με την θεωρία των χορδών, η μεγάλη έκρηξη δεν ήταν η αρχή του Σύμπαντος ούτε και του χρόνου...
       Διαβάστε το καταπληκτικό άρθρο του  Gabriele Veneziano (διάσημος θεωρητικός φυσικός που θεωρείται "πατέρας" της θεωρίας των χορδών στα τέλη της δεκαετίας του 1960). Το άρθρο είναι αναρτημένο στο υπέροχο site: Physics4u

Ο μύθος της αρχής του χρόνου - του Gabriele Veneziano

Κυριακή, 6 Φεβρουαρίου 2011

Η περίοδος του απλού εκκρεμούς (The Simple Pendulum)


       Το απλό εκκρεμές αποτελείται από μια μάζα m  στην άκρη αβαρούς νήματος μήκους  L, του οποίου το άλλο άκρο είναι εξαρτημένο σε ακλόνητο σημείο. Εκτρέποντας κατά γωνία θ και στη συνέχεια αφήνοντας το εκκρεμές, αυτό εκτελεί παλινδρομική κίνηση (ταλάντωση). Από το γυμνάσιο ήδη μαθαίνουμε τον (απλό) τύπο για την περίοδο του εκκρεμούς. Μαθαίνουμε επίσης ότι ο τύπος αυτός ισχύει μόνο για πολύ μικρές γωνίες εκτροπής (ας πούμε μέχρι 5 μοίρες), ενώ για μεγαλύτερες γωνίες χρειαζόμαστε ένα πολύ πολυπλοκότερο τύπο (ολόκληρο σιδηρόδρομο).
        Δεν χρειάζεται όμως να ανησυχούμε. Η απλή λύση μας καλύπτει με αρκετά  
ικανοποιητική προσέγγιση ακόμη και για μεγαλύτερες των 50 γωνίες.
       Μπορούμε λοιπόν να λέμε ότι για κάθε πρακτική ανάγκη η περίοδος του απλού εκκρεμούς είναι ανεξάρτητη του πλάτους ταλάντωσης. Αυτό σημαίνει ότι το απλό εκκρεμές αποτελεί ένα ικανοποητικής ακρίβειας χρονόμετρο.


Για μια μελέτη του απλού εκκρεμούς ..............................................ΕΔΩ

Παρασκευή, 4 Φεβρουαρίου 2011

Η σταθερότητα των ατόμων (N. Bohr)


...Και βέβαια το κλασικό μοντέλο (Rutherford) αδυνατεί να εξηγήσει τη σταθερότητα των ατόμων. Τα άτομα π.χ. ενός αερίου βρίσκονται σε μια αδιάκοπη θερμική κίνηση , με εκατομμύρια αμοιβαίες κρούσεις το δευτερόλεπτο και με ταχύτητες της τάξης των δεκάδων χιλιάδων μέτρων ανά δευτερόλεπτο . Και όμως αναδύονται από τις αμοιβαίες αυτές κρούσεις τους τελείως αμετάβλητα. Αυτό δεν θα είχαμε καμιά δυσκολία να το αντιληφθούμε αν τα άτομα ήταν πραγματικά ά-τομα και άρα «εξαιρετέα από την αλλαγή και την φθορά » όπως λέει ο Επίκουρος.  Αλλά δεν είναι.  Συμμετέχουν σε χημικές αντιδράσεις. Και πάντοτε ξαναβγαίνουν τα ίδια . Σαν να μην έχουν ιστορία και προϊστορία . Σαν η μορφή τους να είναι προκαθορισμένη .   
Μια προσπάθεια ερμηνείας της σταθερότητας των ατόμων με την βοήθεια της θεωρίας του Bohr.... ΕΔΩ 



                                           http://static.howstuffworks.com/gif/laser1.jpg
                 http://i1-win.softpedia-static.com/screenshots/Atoms-Bonding-and-Structure_2.png



                  http://www.quotesby.co.uk/celeb_images/thumb/N/niels_bohr.jpg



         An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field .


        Your theory is crazy, but it`s not crazy enough to be true.


        Those who are not shocked when they first come across quantum theory cannot possibly have understood it.

          Prediction is very difficult, especially about the future.


       The opposite of a correct statement is a false statement. But the opposite of a profound truth may well be another profound truth.




                                                                                                Niels Bohr

(Quotes by Niels Bohr)

Πέμπτη, 3 Φεβρουαρίου 2011

Σκοπός αυτού του ιστολογίου

       Όπως δηλώνει και τ' όνομά του, αυτό θα είναι ένα ιστολόγιο για τη Φυσική.
Σκοπός μου  είναι να μοιρασθώ μαζί σας κάποια θέματα  - επιστημονικά είτε
διδακτικά -  που  κατά  καιρούς έχω επεξεργασθεί ή με  απασχολούν ακόμα.
Η προσδοκία μου είναι το ιστολόγιο αυτό να φανεί χρήσιμο σε  όποιον ασχο-
λείται με τη Φυσική ή σκέπτεται να ασχοληθεί μαζί της.              
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...